Contoh Ayat Yang Menggunakan Kata Seru


Aduh, sakitnya tanganku!
Aduh, sakitnya gigiku!
Aduh, peningnya kepalaku !
Aduh, gatalnya tanganku !
Aduh, pedihnya luka jari aku ini !
Aduh, sakitnya perut aku ini !


Aduhai, malang sungguh nasibku!
Aduhai, keluarga itu sentiasa ditimpa nasib malang!
Aduhai, malangnya mangsa banjir itu !

Eh, rupa-rupanya dialah yang membongkar rahsia itu!
Eh, kamu rupa-rupanya yang mencuri pensel aku !

Oh, di sini kamu rupanya !
Oh, di sini rupa-rupanya awak sorokkan buku saya !

Ah, saya tetap tidak mengaku bersalah!
Ah, alasan itu tidak dapat kuterima!

Amboi, mahal betul kereta itu!
Amboi, merahnya baju ini !
Amboi, cantiknya gadis ini !
Amboi, cantiknya bunga ini !
Amboi, cantik sungguh pakaian pengantin itu !

Wah, tingginya menara itu !
Wah, berani betul budak itu!
Wah, cepatnya budak itu berlari !
Wah, hebat sungguh pahlawan it menunggang kuda liar yang baru ditangkapnya.

Cis, berani dia menentangku!
Cis, berani kamu menggangu adikku !
Cis, berani kamu menentang arahanku !
Cih, mereka tidak kenal siapa aku !

Eh, kamu sudah sampai!
Eh, tadi dia ads di sini!
Eh, bagaimana pula awak dapat masuk sedangkan pintu bilik itu berkunci.

Hai, diamlah sikit!
Hai, sudah lama kita tidak bertemu!
Hai, lama kita berjumpa !
Hai, mari kita ke kantin bersama-sama sekarang !

Syabas (Tahniah), kamu telah berjaya mengharumkan nama negara !
Syabas (Tahniah), kamu telah lulus dalam peperiksaan Bahasa Inggeris !
Syabas (Tahniah), kamu telah mendapat tempat pertama dalam kelas !
Syabas (Tahniah), kamu telah berjaya !