KERTAS MODEL 2
UJIAN PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH
BAHASA MELAYU -PEMAHAMAN
50 minit Lima
puluh minit
JANGAN BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA DIBERITAHU
·
Kertas soalan ini
mengandungi 40 soalan.
·
Jawab semua soalan
·
Tiap-tiap soalan diikuti
oleh empat pilihan jawapan, iaitu A, B, C dan D. Bagi setiap soalan, pilih satu jawapan
sahaja.
Soalan 1 – 20
Isi tempat kosong dengan jawapan yang paling sesuai.
1 Danial dan Irfan berbasikal ke
sekolah. _____ hendak mengikuti aktiviti
Persatuan Pengakap.
A Kita
B Kalian
C Beliau
D Mereka
2 “ Jika tiada halangan, esok ____
akan berangkat ke Mersing,” kata Damak kepada Arjuna Tapa.
A tuan hamba
B baginda
C hamba
D kami
Soalan 3 berdasarkan gambar di bawah.
3 Pak Raju ____ susu getah menuju ke
tempat pengumpulan susu getah untuk dijual.
A menatang
B mengandar
C menjinjing
D mengelek
4 Tapak perkhemahan kem motivasi itu
sungguh _____ dari jalan besar.
A jarang
B nyaris
C jauh
D lama
5 Istana pasir itu _____ oleh kakak
dan adik ketika berkelah di Pantai Teluk Chempedak.
A dibina
B direka
C dibentuk
D dirangka
6 Kamarul masih ____ untuk menerima
tawaran kerja di bandar.
A sangsi
B gembira
C sayang
D segan
7 Gasing yang dilemparkan oleh Budin
itu berputar dengan _____ di atas tanah.
A lambat
B gagah
C deras
D ligat
8 Gulai rebung yang dimasak oleh ibu
itu kurang ____ kerana kekuangan santan.
A tawar
B payau
C lemak
D kelat
9 Felix ____ kawan-kawannya akan
terus bermain futsal _______ hari tidak senja.
A atau.... tatkala
B dan …. selagi
C atau …. apabila
D dan … kecuali
10 ______ tiba musim durian, Farid akan membantu ayahnya menjual durian
____ gerai mereka.
A Sewaktu...ke
B Apabila .. di
C Manakala .. kepada
D Sementara .. pada
11 Perca-perca kain di kedai jahitnya itu dicantumkan _____ ibu _____
dijadikan lelangit rumah.
A oleh.... untuk
B dari..hingga
C dengan … demi
D daripada...bagi
12 Imran berbaring di _____ buaian di tepi pantai ____ membaca buku cerita.
A atas..dengan
B antara..serta
C tengah..semasa
D dalam..sambil
13 Abang Mahir sedang menyiapkan _____ pemandangan yang ditempah oleh
pelanggannnya dengan tekun.
A lorekan
B lukisan
C coretan
D tulisan
14 Dayang basah kuyup kerana _____ sewaktu pulang dari kelas tambahan pada
petang itu.
A kemalaman
B kesiangan
C kesejukan
D kehujanan
Soalan 15 berdasarkan gambar di bawah.
15 Doktor Maria akan membentangkan suatu _____ pada seminar itu nanti.
A kerja kursus
B kertas kerja
C reka bentuk
D seni reka
16 Dalam ____, Puan Juliza telah memasarkan kek cawannya secara dalam
talian.
A diam-diam
B alang-alang
C baik-baik
D bukan-bukan
17 Suraya sedang membantu ibunya
memasukkan ____ ke dalam sarung bantal.
A lelangit
B sesiku
C kekabu
D jejari
18 Mak long menggunakan beberapa _____ surat khabar untuk membuat ____
bakul hiasan itu.
A keping … tenunan
B naskah … anyaman
C buah … jalianan
D helai … susunan
19 Dalit membawa buluh runcing itu
semasa pergi berburu.
Berikan perkataan seerti bagi perkataan runcing.
A condong
B tumpul
C lebar
D tajam
20 Cikgu Salwani sangat fasih bertutur dalam bahasa Jepun.
Perkataan berlawan bagi fasih ialah
A mahir
B lambat
C gagap
D lembam
Soalan 21 – 22
Pilih ayat-ayat yang menggunakan perkataan bergaris dengan betul.
21
·
Baju kebaya yang dipakai
oleh kakak sangat padat.
·
LRT itu padat dengan
penumpang pada waktu pagi.
·
Ucapan guru besar itu
padat dengan nasihat yang berguna.
·
Kasut yang baru dibeli
oleh ayah itu tidak padat dengan kaki adik.
·
I dan II
·
II dan III
·
III dan IV
·
I dan IV
22
·
Mereka meneruskan
perjalanan setelah hari terang.
·
Lalang di kebun ayah
telah terang ditebas oleh Abang Mat.
·
Ceramah yang disampaikan
oleh Doktor Jamil sangat terang dan bernas.
·
Saksi itu memberikan
terang di balai polis.
·
I, II dan III
·
I, II dan IV
·
I, III dan IV
·
II, III dan IV
23 Pilih jawapan yang sesuai bagi
ayat tanya di bawah.
Siapakah yang bakal merasmikan Hari Kantin sekolah kamu?
A Hari Kantin sekolah saya telah
dirasmikan oleh pegawai pelajaran daerah.
B Sambutan Hari Kantin sekolah saya
berlangsung dengan meriah.
C Banyak ibu bapa yang hadir
memeriahkan Hari Kantin itu.
D Pegawai pelajaran daerah akan
merasmikan Hari Kantin sekolah saya.
24 Pilih ayat tanya yang sesuai bagi ayat di bawah.
Murid-murid dapat mengukuhkan kefahaman mereka terhadap pelajaran dengan
menyiapkan tugasan mereka.
A Mengapakah murid-murid perlu
mengukuhkan kefahaman mereka terhadap pelajaran?
B Bagaimanakah murid-murid dapat
mengukuhkan kefahaman mereka terhadap pelajaran?
C Siapakah yang meminta murid-murid
menyiapakan tugasan mereka di sekolah?
D Bilakah waktu yang sesuai untuk
muird-muird menyiapkan tugasan mereka?
Soalan 25-26
Pilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan.
25 “Bolehkah kamu pulangkan buku rujukan saya yang kamu pinjam semalam?”
kata Farah kepada Mazlin.
A Farah mengharapkan Mazlin agar
meminjamkan buku rujukan yang dipulangkan semalam.
B Farah diminta oleh Mazlin agar
memulangkan buku rujukannya yang dipinjam oleh Mazlin semalam itu.
C Farah mengharapkan agar buku
rujukan Mazlin itu dipulangkan kepadanya.
D Farah meminta Mazlin supaya
memulangkan buku rujukannya yang dipinjam oleh Mazlin semalam.
26 “Untuk menghasilkan jahitan manik yang cantik, kamu mestilah bijak
menggunakan daya kreativiti,”ujar ibu kepada kakak.
A Kakak meminta ibu menggunakan daya
kreativiti untuk menghasilkan jahitan manik yang cantik.
B Gunakanlah daya kreativiti kamu
dengan bija, jika kamu hendak menghasilkan jahitan manik yang cantik, nasihat
ibu.
C Jahitan manik perlulah bijak
menggunakan daya kreativiti jika kita hendak hasilnya cantik, kata ibu.
D Ibu memberitahu kakak agar bijak
menggunakan daya kreativiti untuk menghasilkan jahitan manik yang cantik.
Soalan 27 – 28
Pilih ayat yang betul.
27
A Siber kafef itu baru dibuka tadi.
B Wandah membalut dengan plastik
kamus bergambar itu.
C Almari perhiasian itu dipenuhi
oleh barangan perak.
D Ayah sangat menyayangi koleksi
piring-piring hitam lama itu.
28
·
Harga kamus bestari itu
berapa?
·
Mengapa kita akan tiba
di puncak gunung?
·
Nama kucing kesayangan
kamu itu apakah?
·
Diakah yang menerima
bantuan daripada pihak sekolah?
·
I dan II
·
II dan III
·
III dan IV
·
I dan IV
Soalan 29 – 30
Isi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
29 Tuk Penghulu Ali turut mendengar _____ anak buahnya sebelum membuat
keputusan tentang projek ternakan itik itu.
A buah pena
B buah mulut
C buah fikiran
D buah tangan
30 Walaupun bengkel keretanya sedang menghadapi masalah kewangan yang
serius, Encik Wong kelihatan tenang
_____.
A seperti air dalam kolam
B seperti api dalam sekam
C seperti aur dengan tebing
D seperti langit dengan bumi
Soalan 31 – 35
Baca petikan di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Laporan Sambutan Hari
Kebangsaan Sekolah Kebangsaan Bukit Beruang
Pada 30 Ogos 2013 yang
lalu, Sekolah Kebangsaan Bukit Beruang, Melaka telah menganjurkan sambutan
Hari Kebangsaan peringkat sekolah.
Majlis pelancaran itu telah berlangsung di dewan sekolah dalam suasana
yang gilang-gemilang. Sambutan ini
bertujuan memupuk semangat cinta akan negara dalam kalangan warga sekolah di
smaping untuk mengasah bakat murid dalam bidang seni persembahan.
Sambutan Hari Kebangsaan
itu telah dirasmikan oleh pegawai pelajaran daerah. Tetamu yang turut hadir ialah Pengerusi
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), ibu bapa dan mantan pengerusi PIBG, Tuan
Hisham Ahmad.
Atur cara pada pagi itu
dimulakan dengan ucapan guru besar dan pengerusi PIBG. Majlis diikuti oleh perutusan Hari
Kebangsaan daripada Menteri Pelajaran yang dibacakan oelh pegawai pelajaran
daerah. Dalam ucapan tersebut, beliau
berharap agar generasi muda hanay menikmati pembangunan tanpa mengambil kira
perjuangan generasi dahlulu untuk mendapatkan kemerdekaan.
Majlis diserikan lagi
dengan persembahan pentas. Antaranya
ialah mendeklamasikan sajak, nyanyian algu patriotik dan pantomin. Malahan, aktiviti lain seperti pertandingan
meluksi poster, pakaian beragam, dan kuiz merdeka turut diadakan.
Acara kemuncak sambutan
ialah tetamu kehormat telah mengibarkan Jalur Gemilang raksasa di hadapan
dewan. Jalur Gemilang itu telah
dihasilkan oleh warga sekolah secara bergotong-royong selama dua hari.
Sambutan Hari Kebangsaan
pada hari itu diakhiri dengan para tetamu menjamu selera di kantin
sekolah. Sesungguhnya, sambutan pada
hari itu berlangsung dengan jayanya kerana komitmen warga sekolah yang padu.
Laporan disediakan oleh, 3
SEPTEMBER 2013
Nurul Afrina Edora
(NURUL AFRINA EDORA BINTI MALIK)
Setiausaha,
Sambutan Bulan Kemerdekaan,
Sekolah Kebangsaan Bukit Beruang.
|
31 Apakah objektif sambutan Hari Kebangsaan diadakan?
A Menyemai semangat patriotisme
dalam diri warga sekolah
B Membuat buku skrap sejarah
kemerdekaan
C Menjahit bendera Malaysia raksasa
untuk dikibarkan
D Menjayakan persembahan pentas pada
Hari Kebangsaan
32 Mengapakah generasi muda perlu menghayati erti kemerdekaan?
A Untuk meneruskan kehidupan
B Untuk memeriahkan sambutan Hari
Kebangsaan.
C Supaya mereka dapat menikmati
pembangunan negara
D Supaya mereka mengetahui
perjuangan patriot dahulu untuk memperoleh kemerdekaan
33 Bendera Malaysia raksasa dikibarkan di
A pekarangan sekolah.
B kantin sekolah
C dalam dewan.
D hadapan dewan.
34 Pilih pernyataan yang benar berdasarkan petikan.
A Sambutan Hari Kebangsaan itu
anjuran Tuan Hisham Ahmad.
B Persembahan yang diadakan ialah
syarahan dan kuiz mereka.
C Warga sekolah bekerjasama membuat
bendera Malayisa raksasa.
D Para tetamu bersama-sama menjamu
selera di pekarangan dewan sekolah.
35 Perkataan padu dalam petikan bermaksud
A kukuh.
B pegun.
C keras.
D padat.
Soalan 36 – 40
Baca petikan di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Daripada: Ignatius@yahoo.com
Kepada:Sofian@yahoo.com
Perkara: Kampung Budaya Sarawak
Menemui sahabatku Sofian yang
berada di Putrajaya. Apa khabar,
saudara?
Semoga saudara sekeluarga sihat sejahtera hendaknya. Terima kasih atas kiriman e-mel saudara
tentang Putrajaya tempoh hari. Banyak
maklumat yang saya peroleh untuk menyiapkan tugasan karangan Bahasa Melayu saya. Dalam e-mel ini, saya sertakan maklumat
tentang Kampung Budaya Sarawak untuk dijadikan bahan dalam tugasan kumpulan
kajian Tempatan seperti yang saudara kehendaki.
Saudara,
Untuk pengetahuan saudara,
Kampung Budaya Sarawak terletakj di Taman Negara Gunung Santubong. Kampung Budaya Sarawak digelar “Muzium
Hidup” kerana memaparkan imej sebenar rumah tradisional tujuh suku kaum utama
di Sarawak. Antaranya ialah Bidayu,
Iban, Orang Ulu, Melanau, Melayu, Penan dan Cina. Tujuan kampung budaya ini diwujudkan adalah
untuk memelihara dadn mempamerkan warisan kebudayaan dan kesenian negeri
Sarawak.
Setiap rumah di kampung budaya
ini mempunyai keunikan seni binanya yang tersendiri. Misalnya, rumah Bidayu
kelihatan seakan-akan pondok besar berbentuk bulat. Kaum Iban tinggal di rumah panjangan yang
mempunyai serambi tempat penghuninya bertemu atau melakukan aktiviti harian.
Rumah Melanau sangat menyerlah
kerana dibina 40 kaki dari tanah dan mempunyai tangga yang tinggi. Rumah panjang Orang Ulu juga tidak kurang
menariknya. Malahan, rumah ladang
orang Cina juga mempunayi seni bina yang unik.
Kita dapat menambahkan pengetahuan
tentang suku kaum tersebut dengan mengikuti sesi randau, iaitu sesi soal
jawab antara pengunjung dengan penghuni rumah. Malahan, kita dapat melihat demonstrasi
menenun kain pua, jahitan manik,
perhiasan badan, dan membuat makanan tradisional. Pengunjung juga boleh mencuba aktiviti
harian penduduk seperti menyumpit dan memburu.
Selain itu, para pengunjung
juga dihiburkan dengan persembahan kebudayaan suku etnik di Sarawak di
panggung kesenian. Persembahan tarian
ngajat yang mengagumkan pasti meninggalkan memori maniskepada
pengunjung. Setakat ini dahulu e-mel
saya untuk kali ini. Sekian, terima
kasih.
Salam manis.
Ignatius Petrus,
Kuching, Sarawak
|
36 Pengirim e-mel ini ialah seorang
A pakar sejarah.
B murid sekolah.
C pengkaji budaya.
D pemandu pelancong.
37 Mengapakah Kampung Budaya Sarawak dibina?
A Menyemai semangat cinta akan
kebudayaan tradisi
B Mengasah minat pengunjung terhadap
kesenian tradisional
C Memelihara dan mempertontonkan
kesenian negeri Sarawak
D Mempromosikan kebudayaan suku kaum
etnik Sarawak
38 Bagaimanakah pelancong dapat menambahkan maklumat tentang kehidupan suku
kaum di Sarawak?
A Melayari laman sesawang kampung
budaya
B Melalui soal jawab dengan penghuni
rumah
C Merujuk risalah kampung budaya
yang disediakan
D Bermalam di kampung Budaya
39 Pilih pernyataan yang tidak benar tentang petikan e-mel tersebut.
A Demonstrasi menenun kain pua turut
diadakan di Kampung Budaya Sarawak.
B Maklumat yang dikirimkan oleh
Ignatius adalah untuk bahan tugasan kumpulan.
C Rumah orang Bidayuh mempunyai
tiang dan tangga yang tinggi.
D Sahabat penerima e-mel tinggal di
Putrajaya bersama-sama ahli keluarganya.
40 Frasa meningglkan memori manis membawa maksud
A menyimpulkan peristiwa pahit.
B menyebabkan detik gemilang.
C mendatangkan daya tarikan.
D memberikan kenangan indah.
Soalan 26 – 27
Pilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan.
26 Suraya melayari portal pendidikan di Internet setiap hujung minggu untuk
menelaah pelajaran.
A Portal pendidikan di Internet
dilayari oleh Suraya setiap hujung minggu untuk menelaah pelajaran.
B Untuk menelaah pelajaran, Suraya
layari di Internet portal pendidikan setiap hujung minggu.
C Portal pendidikan Suraya layari di
Internet setiap hujung minggu untuk menelaah pelajaran.
D Di portal pendidikan Suraya
melayari Internet setiap hujung minggu untuk menelaah pelajaran.
27 Nenek menyuruh ayah mengecat rumah mereka sebelum hari raya agar
kelihatan cantik.
A “Marilah kita cat rumah ini agar
kelihatan cantik sebelum hari raya,” kata nenek kepada ayah.
B “Tolonglah cat rumah kamu sebelum
hari raya agar kelihatan cantik,” kata nenek kepada ayah.
C “Kamu hendaklah mengecat rumah
kami sebleum hari raya supaya kelihatan cantik,” kata nenek kepada ayah.
D “Catlah rumah kita ini sebelum
hari raya supaya kelihatan cantik,” kata nenek kepada ayah.
KERTAS SOALAN TAMAT
Kertas Model UPSR Set 1
Jawapan
Kertas Pemahaman
1.
D
2.
C
3.
B
4.
C
5.
A
6.
A
7.
D
8.
C
9.
B
10.
B
11.
A
12.
D
13.
B
14.
D
15.
B
16.
A
17.
C
18.
B
19.
D
20.
C
21.
B
22.
A
23.
D
24.
B
25.
D
26.
D
27.
C
28.
D
29.
C
30.
A
31.
A
32.
D
33.
D
34.
C
35.
A
36.
B
37.
C
38.
B
39.
C
40.
D